Rallysporten har alltid varit mycket populär i Sverige och svenskarna var världens dominanter i såväl rally som i motocross och speedway under många år. Konkurrensen har dock hårdnat och andra länder har börjat ta över. I rally gäller dock Svenska Rallyt som ett av de stora evenemangen. Rally frestar på bilen minst lika hårt som det tar på förarna. För de deltagande bilmärkena ger tävlingarna värdefull information om tänkbara förändringar och förbättringar med avseende på såväl prestanda som säkerhet.
Hur förbereder man sig och bilen för ett rally?
Fordonet måste naturligtvis vara i yppersta skick. För förarens del gäller det att under träningsturer vara observant på alla förändringar i bilens prestanda; vad gäller driv och sväng, bromsar och växlar.En känslig del kan vara hjullagren. De ser till att bilen rullar friktionsfritt och är en viktig del av en säker körning. Det är inte alltid så lätt att upptäcka problem med dem då det främst manifesterar sig i ett oljud när man kör men inte när man svänger. Fungerar hjullagren inte som de ska måste de bytas. Det går enkelt att beställa nya från exempelvis Mekanika som erbjuder delar till de flesta bilar.Som förare har man några viktiga saker man måste tänka på inför varje tävling: känna sig trygg med bilen samt att känna till den bana eller sträcka som ska köras samt ha full kontroll över sin egen kropp; man är stark, fokuserad och behärskar tekniken. I en pressrelease talar Jari-Matti Latvala, en av de bästa rallyförarna i världen just nu, om hur viktigt det är att förbereda sig mentalt. Han har bland annat med hjälp av en coach fått lära sig att närma sig rallyn på ett mer avslappnat sätt. Det handlar inte om att vinna till pris utan att istället lyssna till magkänslan och ta det lugnare om allt inte känns helt hundra.