Biltrial


8700935-jeep-in-mud

Det finns en hel del bilsport i Sverige, det är nog de flesta entusiaster redan medvetna om, men i just denna artikel tänker vi fokusera på offroad tävlingen biltrial.

Vi har redan tidigare nämnt Formula offroad, hur det startade och hur det går till, en annan offroad tävling man kan hitta i Sverige är biltrial, det är en relativt liten bilsport här och det är precisionskörning i terräng med fyrhjulsdrivna bilar. Vilken terräng det handlar om beror lite på var i landet man befinner sig, i Skåne används grustag i stor utsträckning medan man i många andra delar av Sverige  huvudsakligen kör i skog. Biltrial regleras av Svenska Bilsportsförbundet

Tävlingen i biltrial körs i fem olika klasser, vilken klass bilarna hamnar i beror stort på hur ombyggda de är. Normalt sett kör man två varv i 5-7 sektioner, där man sedan kör svårare spår beroende på vilken klass man placerats i. En tävling tar vanligtvis mellan 5-6 timmar från start till slut. Kör man under senare delar av året kan det hända att det blir lite väl lite ljus, då är det ofta rekommenderat att man använder sig av extra belysning, sådant kan man köpa från butiker som Maskinhandel.

Säkerheten i biltrial är mycket hög, speciellt när man jämför med många andra bilsporter, detta beror delvis på alla säkerhetskrav både för bil och förare, men även för att man kör i ganska låga hastigheter. En bil som används i biltrial ska ha sittplats både för förare och eventuellt codriver, minimivikten är 600 kg och maxvikt är 3 500 kg. Bilen ska ha fyra luftfyllda gummidäck och får endast använda vanlig bränsle.

Varje år hålls ett europeisk mästerskap i biltrial, kallad Eurotrial. Det hålls på olika platser runtom Europa, i 2010 kördes mästerskapet i Borås och året därefter hölls det i Tjeckien.