Rally var länge en sport som dominerades av svenskar. En av orsakerna var att Sverige hade en bilindustri – framför allt Saab – som var villig att satsa på den sportiga image som rallysporten hade förutsättningar att ge. En annan orsak var att det i Sverige fanns gott om plats och gott om vägar som var lämpade för rally.Den första stora svenska hjälten hette Erik Carlsson med smeknamnet ”på taket”. Det fick han heta eter att i en radiointervju svarade på frågan hut han hade burit sig åt för att komma i mål hade svarat: ”jag kom in på på taket”. Erik Carlsson var en jättelik karl och synen när han kravlade sig ur och i sin lilla Saab var dråplig och gärna fotograferad. Han vann de flesta stora europeiska rallytävlingarna vid ett flertal tillfällen; bland annat Akropolisrallyt, Monte Carlo rallyt och San Remorallyt.Nästa rallylegend hette Björn Waldegård som också blev världsmästare när det första officiella rally-VM kördes 1979. Han körde då en Ford Escort. Han började dock sin karriär i Porsche. Inte minst blev Björn Waldegård känd för flera vinster i Safarirallyt i Kenya där förhållandena var minst sagt besvärliga.Det tredje stora namnet inm svensk rallysport var Örebroaren Stig Blomqvist. Han tog hem världsmästartiteln men sin stora popularitet vann han genom att köra det Svenska Rallyt 40 gånger varav han vann 7 gånger.